Roboty publiczne

Print Drukuj

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przy wykonywaniu prac organizowanych przez powiaty, gminy, organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej, przedsiębiorstwa społeczne, spółdzielnie socjalne a także spółki wodne i ich związki, jeżeli prace te są finansowane lub dofinansowane ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw społecznych, spółdzielni socjalnych, spółek wodnych i ich związków. Starosta po zawarciu umowy z organizatorem robót publicznych dokonuje comiesięcznych refundacji wynagrodzeń i składek w wysokości ustalonej w umowie.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Jeżeli jesteś osobą bezrobotną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy to możesz zostać skierowany do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych. Przyznanie wsparcia jest uzależnione od indywidualnego planu działania ustalonego z Twoim doradcą klienta w urzędzie.

Jednocześnie, jeżeli jesteś dłużnikiem alimentacyjnym, to masz pierwszeństwo w zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Jak długo mogą trwać roboty publiczne?

Okres Twojego zatrudnienia w ramach robót publicznych może wynosić do 6 miesięcy.

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Roboty publiczne. Dodatkowe informacje GUP

Print Drukuj

Organizatorem robót publicznych może być gmina, organizacja pozarządowa zajmująca się problematyką w zakresie ochrony środowiska, kultury etc.
 

Wnioski przyjmowane będą w naborze ciągłym do wyczerpania limitu środków finansowych przeznaczonych na ten cel.
 W ramach robót publicznych planuje się skierowanie około 60 osób bezrobotnych.

Udzielana pomoc dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą będzie przyznawana na zasadach pomocy de minimis.

 W 2025 roku w ramach organizacji robót publicznych nie będą kierowane osoby bezrobotne, które w ciągu 24 miesięcy od dnia złożenia wniosku o organizowanie robót publicznych były zatrudnione u tego samego Pracodawcy.

Zgodnie z art. 56a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w pierwszej kolejności do robót publicznych będą kierowani dłużnicy alimentacyjni.

Przy organizowaniu robót publicznych GUP kieruje się zasadą racjonalności wydatkowania środków publicznych, w pierwszej kolejności będą kierowani bezrobotni, którzy bez pomocy środków publicznych nie są w stanie uzyskać pracy lub jest to bardzo utrudnione m.in. z uwagi na długotrwałe bezrobocie czy niskie kwalifikacje zawodowe.
 

W 2025 r. wnioski o organizację robót publicznych będą przyjmowane wyłącznie w formie elektronicznej poprzez portal praca.gov.pl (PSZ-PU), ePUAP oraz EZD.

 

​​​​​​W przypadku pytań prosimy o kontakt

Aleksandra Kitowska Doradca klienta /58/ 743-13-37 aleksandra.kitowska@gup.gdansk.pl 
Wioleta Pryciak Doradca klienta /58/ 743-13-28 wioleta.pryciak@gup.gdansk.pl 
Alicja Behling Doradca klienta /58/ 743-13-20 alicja.behling@gup.gdansk.pl

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu