Prace interwencyjne

Print Drukuj

Prace interwencyjne mają na celu wsparcie bezrobotnych poprzez zatrudnienie ich przez pracodawcę z częściowym dofinansowaniem wynagrodzenia. Osoby bezrobotne zarejestrowane w urzędzie pracy mogą być skierowane do takich prac. Pracodawcy, którzy chcą zorganizować prace interwencyjne, muszą spełniać określone warunki, w tym nie mieć zaległości z płatnościami publicznymi oraz nie być skazani za przestępstwa określone w przepisach.

Prace te mogą trwać od 3 do 12 miesięcy, po czym pracodawca zobowiązany jest do utrzymania zatrudnienia przez połowę okresu refundacji. Refundacja obejmuje część wynagrodzeń, nagród oraz składek na ubezpieczenia. Wnioskodawcy muszą złożyć odpowiedni formularz w powiatowym urzędzie pracy, który powinien zawierać szczegóły dotyczące planowanych prac oraz proponowanych wynagrodzeń.

Dodatkowo wymagane są zaświadczenia o pomocy de minimis oraz informacje o dotychczasowej pomocy publicznej. Pracodawcy zobowiązani są do utrzymania zatrudnienia po zakończeniu refundacji, inaczej będą musieli zwrócić otrzymaną pomoc z odsetkami. Szczegóły dotyczące pomocy de minimis można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Co to są prace interwencyjne i jaki jest ich główny cel?

Prace interwencyjne mają na celu wsparcie bezrobotnych. Oznaczają one zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę w pełnym wymiarze czasu pracy (na pełny etat) z częściowym dofinansowaniem pracodawcy wynagrodzenia przez urząd pracy.

Kto może zostać skierowany do organizatora prac interwencyjnych?

Jeżeli jesteś osobą bezrobotną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy to możesz zostać skierowany do podjęcia zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych.

Kto może ubiegać się o wsparcie na zorganizowanie prac interwencyjnych?

O organizację prac interwencyjnych może ubiegać się każdy pracodawca, który w ocenie urzędu pracy jest w stanie te prace prawidłowo przeprowadzić.

 

Wniosek o organizację prac interwencyjnych nie może złożyć podmiot:

  1. jeżeli osoby go reprezentujące lub osoby nim zarządzające w okresie ostatnich 2 lat były prawomocnie skazane za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, przestępstwo skarbowe na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego;
  2. który na dzień złożenia wniosku zalega z:
    1. wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom, z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz z wpłatami na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
    2. opłacaniem należnych składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne,
    3. opłacaniem innych danin publicznych.

Jak długo mogą trwać prace interwencyjne?

Prace interwencyjne mogą trwać od 3 do 12 miesięcy.

Dodatkowo po zakończeniu prac interwencyjnych pracodawca zobowiązany jest do utrzymania zatrudnienia przez połowę okresu, za który uzyskał refundację wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne (w przypadku, gdy prace trwały np. 6 miesięcy pracodawca musi zatem utrzymać zatrudnienie przez kolejne 3 miesiące).

Co zyskują pracodawcy organizujący prace interwencyjne?

Pracodawca, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowanych przez urząd pracy bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:

  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.

Refundacja może trwać od 3-12 miesięcy (zależnie na jaki okres zostanie zawarta umowa ze starostą) w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę za każdego bezrobotnego, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca.

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie prac interwencyjnych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem prac interwencyjnych powinien złożyć do wybranego powiatowego urzędu pracy wniosek, w którym podane będą m.in. dane firmy, proponowana liczba bezrobotnych i okres ich zatrudnienia, miejsce i rodzaj prac, wymogi kwalifikacyjne, a także proponowana wysokość wynagrodzenia i wysokość refundacji.

Do wniosku należy dołączyć oświadczenia o spełnieniu warunków wskazanych powyżej tj. o niezaleganiu z daninami publicznymi i niekaralności za określone przestępstwa.

Pracodawca będący beneficjentem pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, zobowiązany jest dołączyć do wniosku również:

  1. wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w okresie wskazanym odpowiednio w art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9, Dz. Urz. UE L 51 z 22.02.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 55 oraz Dz. Urz. UE L 2023/2391 z 05.10.2023) albo art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury, (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45, Dz. Urz. UE L 414 z 09.12.2020, str. 15, Dz. Urz. UE L 326 z 21.12.2022, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 2023/2391 z 05.10.2023) albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  2. informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 albo ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Uprawnienia i obowiązki pracodawcy

Pracodawca po zakończeniu okresu refundacji jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego przez wskazany w umowie okres po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne (połowa okresu za jaki otrzymywano refundację). W przypadku prac interwencyjnych trwających np. 6 miesięcy – jest to okres 3 miesięcy.

W przypadku niewywiązania się z dalszego zatrudnienia osoby skierowanej przez urząd pracy lub naruszenia innych warunków umowy, pracodawca zobowiązany będzie do zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.

Dodatkowe informacje

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in. szczegółowe informacje dotyczące pomocy de minimis;

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Prace interwencyjne. Dodatkowe informacje GUP

Print Drukuj

Organizatorem prac interwencyjnych mogą być pracodawcy oraz przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą przez co najmniej 6 miesięcy. GUP może odmówić współpracy z tymi, którzy naruszyli warunki wcześniejszych umów w ciągu ostatnich 24 miesięcy. Wnioski są rozpatrywane na bieżąco do wyczerpania funduszy, a ich wysokość porównywana jest z wynagrodzeniami w Gdańsku.

Pracę w ramach interwencji nie mogą podejmować osoby, które wcześniej były zatrudnione u tego samego pracodawcy w ostatnich 90 dniach, są współmałżonkami wnioskodawcy (z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw) oraz pełniły kierownicze funkcje w firmie. Refundacja trwa do 6 miesięcy, a po niej konieczne jest zatrudnienie na co najmniej połowę czasu trwania refundacji. Pomoc przyznawana jest na zasadach pomocy de minimis.

Wykluczone są refundacje w zawodach takich jak sprzedawca, telemarketer, mechanik, fryzjer i innych. W pierwszej kolejności rozpatrywane są wnioski składane elektronicznie przez praca.gov.pl oraz ePUAP. Dla dodatkowych informacji dostępni są doradcy klienta, których kontakty zamieszczono w artykule.

Informacje o wybranych załącznikach

  • Wniosek o organizowanie prac interwencyjnych - NOWA USTAWA obowiązuje od 01.06.2025:

    Załącznik dotyczy wniosku o organizowanie prac interwencyjnych na podstawie nowej ustawy, która wejdzie w życie 1 czerwca 2025 roku. Kluczowym punktem jest konieczność spełnienia określonych warunków przez pracodawców oraz złożenie kompletu wymaganych dokumentów, co ma na celu uzyskanie refundacji kosztów wynagrodzeń zatrudnianych bezrobotnych.

  • Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu sie o pomoc de minimis .pdf:

    Załącznik zawiera formularz informacji dla wnioskodawców o pomoc de minimis, zgodny z przepisami UE oraz polskimi regulacjami. Kluczowymi elementami formularza są dane dotyczące podmiotu ubiegającego się o pomoc, jego sytuacja ekonomiczna oraz wcześniejsza pomoc finansowa, co ma na celu ocenie zgodności z kryteriami przyznania wsparcia.

  • Wniosek o refundację w ramach prac interwencyjnych FP 2025:

    Załącznik zawiera wniosek o refundację wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych z Funduszu Pracy. Kluczowym punktem jest konieczność dołączenia właściwych dokumentów, takich jak lista płac i potwierdzenia przelewów, aby zapewnić wiarygodność informacji zawartych we wniosku.

  • Regulamin w sprawie organizowania i refundacji prac interwencyjnych - obowiązuje od 17.06.2025:

    Załącznik dotyczy regulaminu organizacji i refundacji prac interwencyjnych przez Gdański Urząd Pracy, określając zasady dotyczące składania wniosków przez pracodawców oraz warunki ich przyznawania. Najważniejszym punktem jest to, że Dyrektor GUP podejmuje ostateczne decyzje dotyczące tworzenia miejsc pracy, a prace interwencyjne są wspierane w ramach przepisów prawa oraz rozporządzenia o pomocy de minimis.

Pełne treści załączników znajdziesz w artykule.

Organizatorem prac interwencyjnych może być pracodawca lub przedsiębiorca niezatrudniający pracowników na zasadach przewidzianych dla pracodawców.

Preferowani będą przedsiębiorcy i pracodawcy prowadzący działalność gospodarczą przez okres minimum 6 miesięcy.

GUP zastrzega sobie prawo odmowy zawarcia umowy o organizację prac interwencyjnych z tymi pracodawcami lub przedsiębiorcami, którzy nie dotrzymali warunków współpracy przy wcześniej zawieranych umowach z urzędem - w okresie ostatnich 24 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o organizację prac interwencyjnych.

Wnioski rozpatrywane są w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.

Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się wysokość deklarowanego wynagrodzenia na danym stanowisku pracy w porównaniu do rankingu wynagrodzeń na obszarze Miasta Gdańska i powiatu gdańskiego.

Na miejsca pracy w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych nie będą kierowane osoby, które:

  • były zatrudnione lub wykonywały inną pracę zarobkową w ramach tych prac u tego samego wnioskodawcy w okresie ostatnich 90 dni przed datą złożenia wniosku;
  • są współmałżonkiem wnioskodawcy, z wyjątkiem mikroprzedsiębiorców;
  • pełnią bądź pełniły funkcję prezesa, wiceprezesa, prokurenta, członka zarządu lub wspólnika w firmie ubiegającej się o refundację. 

Okres refundacji w bieżącym roku będzie wynosił do 6 miesięcy bez możliwości przedłużenia, z obowiązkowym zatrudnieniem po okresie refundacji na minimum połowę okresu przysługiwania refundacji (np. refundacja wynosi 6 miesięcy+3 miesiące dodatkowego wymaganego zatrudnienia).

Udzielana pomoc dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jest przyznawana na zasadach pomocy de minimis.

Wyklucza się refundację wynagrodzenia w ramach prac interwencyjnych w niżej wymienionych zawodach:

  • sprzedawca/specjalista ds. sprzedaży,
  • przedstawiciel handlowy/handlowiec,
  • telemarketer,
  • spawacz,
  • architekt/asystent architekta,
  • projektant wnętrz/asystent projektanta wnętrz,
  • inżynier budownictwa,
  • geodeta/asystent geodety i pokrewne,
  • mechanik samochodowy,
  • pracownik ogólnobudowlany,
  • fryzjer/kosmetyczka,
  • piekarz.
W pierwszej kolejności będą rozpatrywane wnioski wpływające drogą elektroniczną przez praca.gov.pl (PSZ-PU) oraz ePUAP.

 

W przypadku pytań prosimy o kontakt

Aleksandra Kitowska Doradca klienta /58/ 743-13-37 aleksandra.kitowska@gup.gdansk.pl 
Wioleta Pryciak Doradca klienta /58/ 743-13-28 wioleta.pryciak@gup.gdansk.pl 
Alicja Behling Doradca klienta /58/ 743-13-20 alicja.behling@gup.gdansk.pl 

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu