Rozdział I
Zasady ogólne
§ 1
- Kodeks Etyki pracowników Gdańskiego Urzędu Pracy, zwany dalej „Kodeksem" wyznacza standardy postępowania pracowników w związku z wykonywaniem przez nich zadań służbowych.
- Zasady określone w niniejszym Kodeksie dotyczą wszystkich pracowników Gdańskiego Urzędu Pracy, zwanego dalej „Urzędem".
- Pracownik powinien traktować pracę jako służbę publiczną i zobowiązany jest przestrzegać norm prawnych, etycznych i moralnych.
- Pracownik Urzędu powinien być wzorem praworządności i powinien wzbudzać zaufanie obywateli.
- Normy niniejszego Kodeksu narusza ten pracownik, który wskutek swojego postępowania zarówno w miejscu pracy jak i poza nim, naraża siebie i Urząd na utratę zaufania niezbędnego przy wykonywaniu zadań publicznych.
§ 2
- Pracownik zobowiązany jest dbać o wykonywanie zadań publicznych oraz o racjonalne gospodarowanie majątkiem i środkami publicznymi, z uwzględnieniem interesów państwa oraz indywidualnych interesów obywateli.
- Pracownik, kierując się w swoim postępowaniu zasadą służby, winien w szczególności przestrzegać i stosować następujące zasady :
- uczciwości i rzetelności,
- godności,
- bezstronności i bezinteresowności,
- jawności,
- odpowiedzialności,
- dbałości o dobre imię urzędu, urzędnika i ich prestiż społeczny,
- godnego zachowania w miejscu i poza miejscem pracy,
- uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze stronami, radnymi, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami.
Rozdział II
Wykonywanie zadań
§ 1
- Pracownik winien należycie wykonywać swoje obowiązki, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym, przy zaangażowaniu całej swojej wiedzy i woli oraz z należytą starannością, kierując się obiektywnymi przesłankami merytorycznymi.
- Pracownik, działając w interesie publicznym, winien podejmować wszelkie czynności, jakie
w granicach prawa, dobrych obyczajów - przy wysokim stopniu sprawności - należy podjąć dla dobra tego interesu.
§ 2
- Pracownik nie może przystępować do żadnych zajęć, jakichkolwiek zachowań czy czynności, które chociażby tylko pośrednio podważałyby zaufanie do jego bezstronności i bezinteresowności lub obniżały jego zaufanie społeczne.
- Pracownik winien nie dopuszczać do sytuacji mogących spowodować podejrzenie o korupcję, rozumianą jako nadużycie stanowiska dla uzyskania prywatnych korzyści.
§ 3
- Wartości stanowiące fundament kultury naszego Urzędu, zgodnie z misją komunikacyjną, to:
- życzliwość,
- zaangażowanie,
- skuteczność. - Pracownik przy wykonywaniu swoich obowiązków nie może się kierować osobistą sympatią, preferencjami politycznymi, emocjami, ani innymi podobnymi kryteriami mogącymi mieć wpływ na realizowane zadania i podejmowane decyzje.
- Pracownik zobowiązany jest w każdej sytuacji traktować równo wszystkie osoby bez względu na ich narodowość, wiek, rasę, orientację seksualną, kolor skóry, płeć, stan cywilny, pochodzenie etniczne, kulturę, język, pozycję społeczną, religię i przekonania polityczne.
- Każdy pracownik powinien obsługiwać klientów w sposób uprzejmy, cierpliwy i życzliwy.
- Powinnością pracownika jest rzetelne realizowanie powierzonych zadań, kierując się przy tym obiektywizmem.
- Współpracownicy, przełożeni i podwładni we wzajemnych kontaktach zobowiązani są do zachowania zasady dobrego wychowania oraz wzajemnej życzliwości, szacunku i lojalności.
§ 4
- Pracownik przy wykonywaniu zadań publicznych powinien w możliwie najszerszym zakresie, o ile prawo tego nie zabrania, udostępniać zainteresowanym informacje i dokumenty dotyczące ich spraw.
- Pracownik powinien ujawniać motywy i uzasadnienie swojego stanowiska w związku z decyzją, w której podjęciu uczestniczył.
§ 5
- Pracownik odpowiada osobiście za swoje zachowanie oraz za należyty sposób wykonywania swoich obowiązków pracowniczych.
- W czasie wykonywania obowiązków służbowych pracownika obowiązuje skromny (nie ekstrawagancki), schludny, czysty i estetyczny ubiór, z uwzględnieniem zarządzenia Dyrektora Gdańskiego Urzędu Pracy w sprawie stroju służbowego oraz standaryzacji ubioru pracowników.
§ 6
Pracownik winien zachowywać się godnie w miejscu pracy i poza nim, przestrzegając uznanych reguł, właściwych człowiekowi o wysokiej kulturze osobistej.
Rozdział III
Zasady proceduralne
§ 1
Pracownicy za nieprzestrzeganie niniejszego Kodeksu ponoszą odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§ 1
- Zastępcy Dyrektora oraz kierownicy komórek organizacyjnych Gdańskiego Urzędu Pracy zobowiązani są zapoznać podległych pracowników z Kodeksem.
- Oświadczenie o zapoznaniu się z Kodeksem winno być załączone do akt osobowych pracownika. Wzór oświadczenia stanowi załącznik do niniejszego Kodeksu.
- Kadra kierownicza swoim postępowaniem zobowiązana jest dawać dobry przykład pozostałym pracownikom i promuje zasady określone w Kodeksie, nadzoruje stosowanie postanowień Kodeksu przez podległych jej pracowników i reaguje na uzyskiwane informacje o niezgodnym z nimi postępowaniu.
- Zobowiązuje się Kierowników komórek organizacyjnych do corocznego przypominania i omawiania z pracownikami treści Kodeksu.