Pracodawco, zatrudniasz cudzoziemców? Te zmiany cię dotyczą!

Print Drukuj

Pełna elektronizacja procesów

Nowa ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakłada całkowitą rezygnację z papierowych wniosków. Wszystkie formalności, w tym składanie wniosków, odbiór decyzji oraz postępowania odwoławcze będą realizowane za pośrednictwem system teleinformatycznego praca.gov.pl, poprzez konto założone w systemie.

Wymóg wysyłania kopii umowy (każdej)

Przed rozpoczęciem zatrudnienia, pracodawca ma obowiązek przesłania do Urzędu Pracy kopii umowy w języku polskim, za pomocą systemu teleinformatycznego (praca.gov.pl) do organu, który wpisał oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń. Wynagrodzenie cudzoziemca nie może być niższe niż pensja minimalna oraz stawka porównywalna do pracowników wykonujących podobne obowiązki. 

Jednocześnie planowane jest, że funkcjonalność ta zostanie uruchomiona od:

  • 1 lipca br. - dla postępowań, w których wydane było zezwolenie na pracę sezonową i wpis oświadczenia do ewidencji oświadczeń;
  • 1 sierpnia br. – dla postępowań, w których wydane było zezwolenie na pracę.

Zgodnie z otrzymanym pismem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 29.05.2025 r., z uwagi na brak rozwiązań technicznych pracodawcy nie będą mieli obowiązku przekazywania kopii umowy zawartej z cudzoziemcem do organu, który wydał zezwolenie lub dokonał wpisu oświadczenia do ewidencji. Nie będą również ponosić negatywnych konsekwencji niewypełnienia obowiązku wynikającego z ustawy.

Obowiązki dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi

Pracodawca powierzający pracę cudzoziemcowi, którego oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi zostało wpisane do ewidencji oświadczeń, powiadamia starostę, który dokonał wpisu, o: 

  • podjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy,
  • niepodjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia pracy określonego w ewidencji oświadczeń.

Dodatkowo, pracodawca ma obowiązek zawiadomić starostę także w sytuacji, gdy cudzoziemiec nie podejmie pracy lub zakończy ją wcześniej niż przewidziano w oświadczeniu co skutkuje unieważnieniem z mocy prawa wpisu oświadczenia.

Przesłanki odmowy wydania zezwolenia na pracę i oświadczenia 

Obligatoryjne przesłanki do odmowy udzielenia zezwolenia/oświadczenia:

  • pracodawca / firma została założona głównie w celu ułatwienia wjazdu cudzoziemców na terytorium RP;
  • nie dopełnia obowiązku opłacania składek; 
  • nie dopełnia obowiązku zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego pracowników; 
  • zalega z uiszczeniem podatków;
  • nie posiada środków finansowych ani źródeł dochodu niezbędnych do pokrycia zobowiązań wynikających z powierzenia pracy cudzoziemcowi;
  • nie prowadzi faktycznie żadnej działalności gospodarczej, a uzyskuje przychody wyłącznie z odpłatnego ułatwiania cudzoziemcom uzyskania dokumentów legalizujących ich pobyt i pracę w Polsce i strefie Schengen;
  • w okresie 24 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę, udaremniał lub utrudniał przeprowadzenie kontroli legalności powierzenia pracy cudzoziemcom i wykonywania pracy przez cudzoziemców;
  • w okresie 2 lat poprzedzających złożenie wniosku o zezwolenie i oświadczenie cudzoziemiec, który wcześniej posiadał zezwolenie lub oświadczenie wjechał na terytorium Polski i nie wykonywał pracy;
  • jeżeli z okoliczności sprawy wynika, że pracę cudzoziemcowi powierzył podmiot, który nie jest agencją pracy tymczasowej działającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami, a praca byłaby wykonywana na rzecz osoby trzeciej (outsourcing).

Koniec z testem rynku pracy

Składając wniosek o wydanie zezwolenia na pracę, nie będzie konieczności dołączania testu rynku pracy tzw. informacji starosty. 

Zgodnie z nowymi przepisami, zezwolenie na pracę nie będzie wydawane, jeżeli w dniu złożenia wniosku zawód, w który cudzoziemiec powinien pracować, widnieje na liście zawodów określonej przez starostę i zatwierdzonej przez właściwego wojewodę. 

Agencje Pracy

Prowadzenie działalności gospodarczej przez agencje pracy w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, będzie możliwe dopiero po upływie dwóch lat od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia i świadczeniu usług w zakresie pośrednictwa pracy lub pracy tymczasowej.

Podmioty wpisane do rejestru agencji zatrudnienia mają obowiązek w terminie 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia uzyskania ponownego wpisu do rejestru agencji zatrudnienia, w celu kontynuowania świadczenia usług w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców.

/SDI/

Informacje o publikacji dokumentu