Formy wsparcia dla pracodawców
W 2025 r. wnioski o organizację robót publicznych oraz staży będą przyjmowane wyłącznie w formie elektronicznej.
Możliwe sposoby złożenia wniosku:
1. Portal usługowy praca gov.pl – formularz PSZ-WZUZS (staże), PSZ-PU (roboty publiczne).
2. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP.
3. System do elektronicznego zarządzania dokumentacją EZD PUW – dotyczy jednostek administracji publicznej.
Wnioski złożone elektronicznie powinny być podpisane przez osobę upoważnioną do reprezentowania firmy bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
VIII. Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS) – wsparcie dla pracowników i pracodawców
O dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego mogą wystąpić wszyscy pracodawcy, czyli jednostki organizacyjne, chociażby nie posiadały osobowości prawnej, a także osoby fizyczne, jeżeli zatrudniają one co najmniej jednego pracownika oraz mający siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności na terenie działania Gdańskiego Urzędu Pracy.
Udzielana pomoc dla pracodawców prowadzących działalność gospodarczą będzie przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
Priorytety wydatkowania Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) w roku 2025:
1. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie.
2. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
3. Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.
4. Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.
5. Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.
6. Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.
7. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.
8. Rozwój umiejętności cyfrowych.
9. Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.
Rezerwa tzw. Pula Rady Rynku Pracy:
Rada Rynku Pracy zdefiniowała następujące priorytety wydatkowania tzw. rezerwy KFS w roku 2025:
10. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób po 50 roku życia.
11. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności.
12. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób z niskim wykształceniem.
13. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w obszarach/branżach, które powiatowe urzędy pracy określą na podstawie wybranych przez siebie dokumentów strategicznych, analiz czy planów rozwoju jako istotne dla danego powiatu czy województwa.
Środki KFS można przeznaczyć na następujące działania:
- określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS,
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą,
- egzaminy umożliwiające uzyskanie dyplomów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
- badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
W bieżącym roku ustalono maksymalną kwotę 8.000,00 zł na jednego uczestnika kształcenia.
W zależności od wielkości firmy dofinansowanie wypłacane będzie:
- do 100% kosztów kształcenia ustawicznego - jeśli wnioskodawca należy do grupy mikroprzedsiębiorców,
- do 80% kosztów kształcenia ustawicznego - dla pozostałych pracodawców.
Ocena wniosków nastąpi w oparciu o Regulamin przyznawania środków na kształcenie ustawiczne pracowników oraz pracodawców z Krajowego Funduszu Szkoleniowego przez Gdański Urząd Pracy w roku 2025, który zostanie opublikowany wraz z ogłoszeniem o naborze przyjmowania wniosków.
Wyklucza się finansowanie:
- kształcenia w tym kursów w formie i z zakresu szeroko rozumianego coachingu,
- kursów języków obcych na poziomie podstawowym (nie dotyczy priorytetu nr 6 z limitu podstawowego KFS),
- kształcenia ustawicznego poza granicami Polski,
- aplikacji radcowskich, notarialnych, itp.,
- kształcenia w zakresie BHP i p.poż.,
- staży podyplomowych wraz z kosztem obsługi określonym w przepisach o zawodach lekarza i lekarza dentysty,
- szkoleń specjalizacyjnych lekarzy i lekarzy dentystów, o których mowa w przepisach o zawodach lekarza i lekarza dentysty,
- specjalizacji pielęgniarek i położnych, o których mowa w przepisach o zawodach pielęgniarki i położnej,
- szkolenia „Prawo jazdy kat. B".
Planowane terminy naboru wniosków:
- I termin: 03-04.02.2025 r. - limit podstawowy
- II termin: 03-04.09.2025 r. - rezerwa MRPiPS
IX. Organizacja staży
Organizatorem stażu może być pracodawca lub jednoosobowy podmiot gospodarczy. Preferowani będą przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą przez okres minimum 6 miesięcy.
Na staże kierowane będą osoby bezrobotne wymagające wsparcia, spełniające kryteria określone przez pracodawcę, po dokonaniu weryfikacji przez doradcę klienta pod kątem celowości i zasadności.
Uwaga!
Cudzoziemcy będą kierowani na staże po dodatkowej weryfikacji statusu pobytowego na podstawie art. 1 ust. 3. Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
Udział w stażu zostanie poprzedzony wykonaniem testu umiejętności cyfrowych u doradcy klienta Działu Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego oraz odbyciem kursu uzupełniającego kompetencje cyfrowe w przypadku osiągnięcia wyniku poniżej dobrego - dotyczy osób do 30. roku życia biorących udział w ramach działania 5.2 Program Regionalny Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 – projekt „Aktywne Pomorze II".
Wnioski rozpatrywane będą w trybie ciągłym, według kolejności zgłoszeń, do wyczerpania środków finansowych.
Przewiduje się skierowanie na staże około 350 osób bezrobotnych.
Wyklucza się organizację staży w zawodach i na stanowiskach:
- pracownik ochrony fizycznej,
- kierowca/kurier
- sprzedawca/przedstawiciel handlowy,
- sprzątaczka,
- telemarketer/pracownik call center
- spawacz,
- pomoc kuchenna,
- pokojowa,
- woźny,
- asystent fryzjera
- kierowniczych i zarządzających.
Staże będą organizowane na okres od 3 do 6 miesięcy.
Organizator stażu zobowiązany jest do zagwarantowania zatrudnienia niezwłocznie po zakończonym stażu na okres co najmniej 3 miesięcy w ramach umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, nie później niż w terminie 28 dni od daty jego zakończenia.
Opiekun powinien być zatrudniony u organizatora stażu w ramach umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy oraz adres miejsca wykonywania pracy opiekuna stażu musi być tożsamy z adresem miejsca odbywania stażu.
Opiekun ma obowiązek posiadać kwalifikacje niezbędne do opieki nad stażystą odbywającym staż w danym zawodzie.
Wymiar czasu pracy stażysty nie może przekroczyć 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo.
Do odbywania stażu nie będą kierowane osoby, które:
- były zatrudnione lub wykonywały inną pracę zarobkową u organizatora stażu w okresie ostatnich 12 miesięcy,
- są współmałżonkiem, zstępnym, wstępnym w linii prostej w pierwszym stopniu pokrewieństwa organizatora stażu lub rodzeństwem organizatora stażu,
- zamieszkują pod tym samym adresem co organizator stażu,
- posiadają ponad 6-miesięczne doświadczenie w zawodzie wskazanym przez organizatora stażu,
- posiadają zameldowanie na terenie obszaru działania GUP, krótsze niż planowany okres odbywania stażu.
Gdański Urząd Pracy nie kieruje osób bezrobotnych do odbywania stażu w mieszkaniach prywatnych organizatorów stażu lub stażystów.
GUP zastrzega sobie prawo odmowy zawarcia umów o odbywanie stażu z tymi pracodawcami lub przedsiębiorcami, którzy w okresie ostatnich 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o zorganizowanie stażu nie dotrzymali warunków współpracy przy wcześniej zawieranych umowach z urzędem oraz wykazujących 30 % spadek zatrudnienia w ostatnich 6 miesiącach poprzedzających dzień złożenia wniosku z przyczyn leżących po stronie pracodawcy.
Staż nie będzie organizowany u organizatora posiadającego nieuregulowane zobowiązania wobec ZUS i US. GUP przed udzieleniem formy pomocy, będzie weryfikował prawdziwość złożonych wraz z wnioskiem oświadczeń, a w szczególnych przypadkach zwróci się do organizatora stażu o przedstawienie odpowiedniego zaświadczenia.
W przypadku braku kandydata własnego, nabór na wskazane we wniosku stanowisko będzie realizowany w okresie do 2 tygodni, w szczególnych przypadkach nabór kandydatów może zostać przedłużony.
Organizator stażu przed rozpoczęciem stażu ma obowiązek skierowania osoby bezrobotnej na badania lekarskie do lekarza medycyny pracy i zobowiązuje się do pokrycia kosztów tych badań oraz w dniu rozpoczęcia stażu organizuje szkolenie wstępne BHP.
W 2025 r. wnioski o zorganizowanie stażu będą przyjmowane wyłącznie w formie elektronicznej poprzez portal praca.gov.pl (
PSZ-WZUZS) oraz ePUAP.
Szczegółowa instrukcja zakładania konta na portalu
praca.gov.pl.
X. Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego.
Przy ubieganiu się o refundację w 2025 r. pracodawca będzie zobowiązany do załączenia zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS wystawionego nie wcześniej niż 30 dni przed złożeniem wniosku.
Wniosek o refundację może złożyć przedsiębiorca, który funkcjonuje na rynku co najmniej 6 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz spełnia wszystkie warunki do udzielenia pomocy de minimis. W okresie ostatnich 6 miesięcy przed złożeniem wniosku przedsiębiorca nie może zmniejszyć wymiaru czasu pracy pracownika lub rozwiązać stosunku pracy z pracownikiem w drodze wypowiedzenia bądź na mocy porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracowników.
Planuje się wyposażenie stanowisk pracy dla 30 osób bezrobotnych.
Podstawą ubiegania się o wsparcie jest złożenie stosownego wniosku wraz z załącznikami w Gdańskim Urzędzie Pracy, właściwym ze względu na siedzibę wnioskodawcy lub ze względu na miejsce wykonywania pracy przez skierowanego bezrobotnego.
Wnioski rozpatrywane są w trybie ciągłym, do wyczerpania limitu środków finansowych. Nabór wniosków rozpocznie się od 03 lutego 2025 r.
Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się wysokość deklarowanego wynagrodzenia na danym stanowisku pracy w porównaniu do rankingu wynagrodzeń na obszarze Miasta Gdańska i powiatu gdańskiego.
Na tworzone miejsca pracy w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego w ramach refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego nie będą kierowane osoby, które:
- były zatrudnione lub wykonywały inną pracę zarobkową u pracodawcy (wnioskodawcy) w ciągu ostatnich 6 miesięcy od daty złożenia wniosku;
- są współmałżonkiem pracodawcy;
- pełnią bądź pełniły funkcję prezesa, wiceprezesa, prokurenta, członka zarządu lub wspólnika w firmie ubiegającej się o refundację.
Refundacją nie mogą być objęte stanowiska pracy, które zostały zlikwidowane u pracodawcy w okresie ostatnich 12 miesięcy przed datą złożenia wniosku.
Wyklucza się refundację w ramach wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy w niżej wymienionych zawodach:
- kierowca,
- sprzedawca/specjalista ds. sprzedaży, przedstawiciel handlowy/handlowiec i pokrewne,
- sprzątaczka,
- telemarketer,
- architekt/asystent architekta,
- projektant wnętrz/asystent projektanta wnętrz,
- inżynier budownictwa,
- geodeta/asystent geodety i pokrewne,
- kucharz, szef kuchni, pomoc kuchenna,
- piekarz, cukiernik,
- spedytor,
- asystentka/higienistka stomatologiczna.
Wnioski niekompletne i nieprawidłowo sporządzone nie będą realizowane.
Wsparcie finansowe będzie przyznawane maksymalnie do wysokości 35.000,00 zł.
W pierwszej kolejności będą rozpatrywane wnioski wpływające drogą elektroniczną przez
praca.gov.pl (PSZ-PU) oraz ePUAP.
XI. Prace interwencyjne
Przy ubieganiu się o refundację w 2025 r. pracodawca jest zobowiązany do załączenia zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS wystawionego nie wcześniej niż 30 dni przed złożeniem wniosku.
Organizatorem prac interwencyjnych może być pracodawca bądź jednoosobowy podmiot gospodarczy. Preferowani będą przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą przez okres minimum 6 miesięcy.
GUP zastrzega sobie prawo odmowy zawarcia umów o organizację prac interwencyjnych z tymi pracodawcami lub przedsiębiorcami, którzy nie dotrzymali warunków współpracy przy wcześniej zawieranych umowach z urzędem - w okresie ostatnich 24 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o organizację prac interwencyjnych.
Wnioski rozpatrywane są w trybie ciągłym, do wyczerpania środków finansowych.
Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się wysokość deklarowanego wynagrodzenia na danym stanowisku pracy w porównaniu do rankingu wynagrodzeń na obszarze Miasta Gdańska i powiatu gdańskiego.
W ramach prac interwencyjnych planuje się skierowanie około 50 osób bezrobotnych.
Na miejsca pracy w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych nie będą kierowane osoby, które:
- były zatrudnione lub wykonywały inną pracę zarobkową u pracodawcy (wnioskodawcy) w ciągu ostatnich 6 miesięcy od daty złożenia wniosku;
- są współmałżonkiem pracodawcy
- pełnią bądź pełniły funkcję prezesa, wiceprezesa, prokurenta, członka zarządu lub wspólnika w firmie ubiegającej się o refundację.
Okres refundacji w bieżącym roku będzie wynosił do 6 miesięcy bez możliwości przedłużenia, z obowiązkowym zatrudnieniem po okresie refundacji na minimum 3 miesiące.
Udzielana pomoc dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą będzie przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
Wyklucza się refundację stanowiska pracy w ramach prac interwencyjnych w niżej wymienionych zawodach:
- sprzedawca/specjalista ds. sprzedaży,
- przedstawiciel handlowy/handlowiec,
- telemarketer,
- spawacz,
- architekt/asystent architekta,
- projektant wnętrz/asystent projektanta wnętrz,
- inżynier budownictwa,
- geodeta/asystent geodety i pokrewne,
- mechanik samochodowy,
- pracownik ogólnobudowlany,
- fryzjer/kosmetyczka,
- piekarz.
W pierwszej kolejności będą rozpatrywane wnioski wpływające drogą elektroniczną przez
praca.gov.pl (PSZ-PU) oraz ePUAP.
XII. Roboty publiczne
Organizatorem robót publicznych może być gmina, organizacja pozarządowa zajmująca się problematyką w zakresie ochrony środowiska, kultury etc.
Wnioski przyjmowane będą w naborze ciągłym do wyczerpania limitu środków finansowych przeznaczonych na ten cel.
W ramach robót publicznych planuje się skierowanie około 60 osób bezrobotnych.
Udzielana pomoc dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą będzie przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
W 2025 roku w ramach organizacji robót publicznych nie będą kierowane osoby bezrobotne, które w ciągu 24 miesięcy od dnia złożenia wniosku o organizowanie robót publicznych były zatrudnione u tego samego Pracodawcy.
Zgodnie z art. 56a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w pierwszej kolejności do robót publicznych będą kierowani dłużnicy alimentacyjni.
Przy organizowaniu robót publicznych GUP kieruje się zasadą racjonalności wydatkowania środków publicznych, w pierwszej kolejności będą kierowani bezrobotni, którzy bez pomocy środków publicznych nie są w stanie uzyskać pracy lub jest to bardzo utrudnione m.in. z uwagi na długotrwałe bezrobocie czy niskie kwalifikacje zawodowe.
W 2025 r. wnioski o organizację robót publicznych będą przyjmowane wyłącznie w formie elektronicznej poprzez portal praca.gov.pl (PSZ-PU), ePUAP oraz EZD.
XIII. Zwrot opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne za członków spółdzielni socjalnej zatrudnionych na podstawie spółdzielczej umowy o pracę
W stosunku do członków spółdzielni socjalnej i pracowników zwrot dotyczy części wynagrodzenia odpowiadającej składce należnej od zatrudnionego na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe oraz części kosztów osobowych pracodawcy odpowiadającej składce na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe za zatrudnionego.
Wsparcie udzielane jest na podstawie umowy zawartej między GUP, a spółdzielnią socjalną.
Finansowanie ze środków Funduszu Pracy następuje w pełnej wysokości przez okres 24 miesięcy od dnia zatrudnienia oraz w połowie wysokości przez kolejne 12 miesięcy, do wysokości odpowiadającej miesięcznie wysokości składki, której podstawą wymiaru jest kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Przyjmowanie wniosków pracodawców odbywać się będzie w zależności od potrzeb w trybie ciągłym do wyczerpania środków finansowych.
XIV. Zwrot części albo całości kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne
O zwrot części albo całości kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne może ubiegać się podmiot prowadzący dom pomocy społecznej oraz jednostka organizacyjna wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
Pracodawca, który zatrudni skierowane osoby bezrobotne lub poszukujące pracy, w ramach zwrotu kosztów, otrzyma przez okres do 12 miesięcy, zwrot części albo całość kosztów poniesionych na:
- wynagrodzenia,
- nagrody,
- składki na ubezpieczenie społeczne.
Wysokość zwrotu kosztów jest ustalana w umowie i nie może przekroczyć kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Podmiot prowadzący dom pomocy społecznej (DPS) albo jednostka organizacyjna wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (WRiPZ ) nie może wystąpić z wnioskiem o zwrot kosztów na pracownika, który w okresie ostatnich 6 miesięcy był zatrudniony w tym domu pomocy społecznej albo w tej jednostce organizacyjnej WRiPZ.
Pomoc w formie zwrotu części albo całości kosztów na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne stanowi pomoc udzielaną zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.
XV. Refundacja składek ZUS ze środków Funduszu Pracy dla pracowników przedsiębiorstwa społecznego.
Przedsiębiorstwo społeczne może ubiegać się o refundację dla pracowników będących osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym części wynagrodzenia odpowiadającej składce należnej od zatrudnionego na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe oraz części kosztów osobowych pracodawcy odpowiadającej składce na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe za zatrudnionego.
Finansowanie ze środków Funduszu Pracy następuje w pełnej wysokości przez okres 24 miesięcy od dnia zatrudnienia oraz w połowie wysokości przez kolejne 12 miesięcy, do wysokości odpowiadającej wysokości miesięcznej składki, której podstawą wymiaru jest kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Przyjmowanie wniosków pracodawców odbywać się będzie w zależności od potrzeb w trybie ciągłym do wyczerpania środków finansowych.
XVI. Zawieszone formy wsparcia.
W 2025 r. nie przewiduje się finansowania poniższych form wsparcia:
- dofinansowanie do wynagrodzenia osób powyżej 50/60 r. ż.
- studia podyplomowe,
- pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia,
- przygotowanie zawodowe dorosłych,
- grant na telepracę,
- świadczenie aktywizacyjne,
- refundacja składek ZUS dla osób do 30 roku życia,
- bon stażowy,
- bon szkoleniowy,
- bon zatrudnieniowy,
- stypendium z tytułu kontynuacji nauki,
- szkolenie dla osób zarejestrowanych w GUP jako poszukujące pracy, które pracują oraz wykonują inną pracę zarobkową lub prowadzą działalność gospodarczą, w wieku 45 lat i powyżej,
- Trójstronne Umowy Szkoleniowe,
- zwrot kosztów zakwaterowania,
- refundacja kosztów przejazdu na badania lekarskie lub psychologiczne i powrotu do miejsca zamieszkania,
- refundacja kosztów opieki nad dzieckiem do 6. roku życia lub osobą zależną oraz zwrot kosztów dojazdu dla osób podejmujących zatrudnienie lub inną pracę zarobkową,
- finansowanie kosztów wynagrodzenia dla skierowanego bezrobotnego, opiekuna lub poszukującego pracy do spółdzielni socjalnej.
Dyrektor GUP może w indywidualnych i uzasadnionych przypadkach odstąpić od zastosowania ustalonych zasad realizacji programów rynku pracy na 2025 r.
Wnioski podmiotów znajdujących się na liście osób i podmiotów zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji objętych sankcjami na podstawie Ustawy z dnia 13.04.2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspierania agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (
https://www.gov.pl/web/mswia/lista-osob-i-podmiotow-objetych-sankcjami) nie będą podlegały rozpatrzeniu.